عرضه سرامیک و کالاهای خارجی در لالجین اگرچه عنوان شهر جهانی سفال را از آن سلب نمی‌کند، اما می‌تواند تهدیدی برای آن باشد

کالای چینی در لالجین قدغن می شود
۲ سالی می‌شود که شهرلالجین در شهرستان بهار استان همدان به‌عنوان شهر جهانی سفال به دنیا معرفی شده‌، اما همچنان این شهر با مشکلی نام آشنا با عنوان واردات محصولات چینی دست و پنجه نرم می‌کند. با وجود اخطارهای مکرر مسئولان، برخی فروشگاه‌های لالجین کالاهای خارجی عرضه می‌کنند.

به گزارش ایوا به نقل از ایران آنلاین /روزهای پایانی سال گذشته «محمد ناصر نیکبخت»، استاندار همدان در این خصوص اعلام کرده بود: «در لالجین هیچ کالای خارجی عرضه نشود، چرا که در غیر این صورت آن واحد پلمب می‌شود». برخی از صاحبان فروشگاه‌ها برای اجرای این سیاست جدید، ۳ ماه مهلت خواسته بودند که استاندار با آن موافقت کرده بود.

حالا به روزهای پایانی این فرصت چند ماهه نزدیک می‌شویم و این بار استاندار همدان صراحتاً اعلام کرده که با پایان فصل بهار(پایان خرداد ماه) مهلت این فروشگاه‌ها به اتمام می‌رسد و بر این اساس به هیچ وجه فروش صنایع دستی خارجی در فروشگاه‌های این استان بویژه در بازار لالجین کالایی مجاز نیست و در صورت مشاهده بشدت با آن برخورد خواهد شد.
سفال لالجین مشابه خارجی ندارد
«علی مالمیر»، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان در گفت‌و‌گو با «ایران» اظهار داشت: مطلوب آن است که در شهر جهانی لالجین و در فروشگاه‌های آن محصول بومی و صنایع دستی آن منطقه عرضه شود، اما ملاک برای ثبت جهانی تنها این موضوع نیست. یکی از ویژگی‌های خاص این شهر تعداد و تعدد کارگاه‌های سفال نسبت به وسعت آن است که این موضوع در دنیا در لالجین بی‌نظیر است. جهانی شدن لالجین تنها نقطه شروع است و باید در راستای معرفی این شهر اقدامات بیشتری انجام شود.
وی ادامه داد: سفال لالجین مشابه خارجی ندارد، اما عرضه اجناس چینی در فروشگاه‌های استان مشاهده می‌شود. سفال چینی و عرضه اجناس چینی دو موضوعی است که باید از یکدیگر تفکیک شود. سرامیک و سایر اجناس خارجی هستند که در فروشگاه‌های صنایع دستی عرضه می‌شوند نه سفال. البته بخشی از تولیدات سفال لالجین شبیه‌سازی از کالاهای چینی است که باید در این زمینه تجدید نظر شود. کلاس‌هایی نیز در خصوص نوآوری و طراحی سفال‌ها با استفاده از طرح‌های ایرانی برگزار شده است.
کالاهای خارجی از مبادی رسمی وارد می‌شود
مالمیر خاطرنشان کرد: بخش زیادی از کالاهای خارجی عرضه شده در فروشگاه‌های لالجین از مبادی رسمی و قانونی وارد کشور می‌شود و دارای اظهارنامه و برگ سبز است. اگر این اجناس از مبادی غیررسمی وارد شده بود، در قالب برخورد با کالای قاچاق آسان تر می‌شد با آن برخورد کرد. در حال حاضر تنها می‌توانیم فروشگاه‌ها را برای عرضه محدود کنیم، اما برای جلوگیری از این موضوع باید قانون وضع شود. مکاتباتی در حوزه صنایع‌دستی انجام شده زیرا تنها راه اصولی و حقوقی، کنترل مبادی ورودی به لحاظ قانونی است.
سود کوتاه مدت فروش محصولات خارجی، اصالت صنایع دستی ایرانی را خدشه دار می‌کند
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان مزیت سفال را علاوه بر نقش آن در حوزه صنایع دستی، جذب گردشگر دانست و افزود: چیزی که مزیت لالجین بوده و این شهر را با آن می‌شناسند «سفال» است. پس اگر به‌دنبال حفظ این مزیت هستیم خود مردم باید نسبت به عرضه مصنوعات خارجی حساسیت به خرج دهند و شرایطی که لالجین را جهانی کرده تحت الشعاع قرار ندهند. در واقع بدانند ممکن است در زمان کوتاه سود زیادی نصیب آنها شود اما در سال‌های آینده با از دست دادن هویت و اصالت صنایع دستی ایرانی متضرر خواهند شد و اگر بخواهیم برای همیشه در جهان مطرح بمانیم تنها راه، فروش و معرفی محصولات خاص کشورمان است.
این مقام مسئول افزود: فروشگاه‌ها در شهر لالجین به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ برخی فروشگاه‌ها در کنار عرضه سفال لالجین به عرضه کالاهای چینی هم مبادرت می‌ورزند که شاید تعداد این فروشگاه‌ها ۲۰ تا ۳۰ درصد مجموع فروشگاه‌ها باشد.
از زمان تبدیل‌شدن لالجین به شهر جهانی سفال، جلسات متعددی با صاحبان فروشگاه‌ها، اصناف، تعزیرات و سایر دستگاه‌های مرتبط برگزارشده تا از عرضه سفال چینی در این شهر جلوگیری شود.
مجوز فروشگاه‌ها در حوزه اختیارات میراث فرهنگی نیست
مالمیر با بیان اینکه اجناس خارجی در فروشگاه‌ها عرضه می‌شود، نه در کارگاه‌های تولیدی، تأکید کرد: در حال حاضر مجوز فروشگاه‌ها در حوزه اختیارات میراث فرهنگی نیست و تنها از نظر فرهنگی، آموزشی و نظارتی در این راستا با دستگاه‌های دیگر همکاری می‌کند.
البته اخیراً مجلس در این زمینه مصوبه‌ای داشته که اگر اجرایی و آیین‌نامه‌های آن آماده شود شرایطی ایجاد می‌شود تا سازمان میراث فرهنگی و معاونت صنایع‌دستی مجوز فروشگاه صنایع‌دستی را اعطا کند. در این صورت ما به‌هیچ‌وجه اجازه نمی‌دهیم در هیچ‌یک از فروشگاه‌ها، صنایع‌دستی خارجی عرضه شود.
عرضه سرامیک خارجی عنوان شهر جهانی سفال را سلب نمی‌کند
وی بیان کرد: عرضه سرامیک و کالاهای خارجی درلالجین عنوان شهر جهانی سفال را از آن سلب نمی‌کند، اما می‌تواند تهدیدی برای بازار این شهر باشد. با توجه به پیش رو بودن رویداد «همدان ۲۰۱۸» شهر لالجین باید از این فرصت حداکثر استفاده را داشته باشد. ثبت جهانی شهری چون لالجین، عنوان مهمی بوده که بر گردشگری خارجی، اقتصاد محلی، اشتغالزایی و توسعه صادرات صنایع‌دستی به‌طور مستقیم تأثیر داشته است.
آنچه مهم به‌نظر می‌رسد این است که شهر جهانی سفال امتیازی برای استان همدان به‌شمار می‌رود چرا که توسعه این استان بر محور گردشگری استوار است بنابراین باید با جلوگیری از عرضه کالاهای چینی در این منطقه، هنر سفالگری لالجین را از نابودی نجات داد و به دنیا شناساند.

انتهای پیام