کد خبر : 3715
تاریخ انتشار : سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۲

کشت سیب‌زمینی بدون برنامه‌ریزی است

کشت سیب‌زمینی بدون برنامه‌ریزی است
رئیس انجمن ملی سیب‌زمینی‌کاران: سال گذشته کشاورزان در فروش سیب‌زمینی با چالش قیمت فروش مواجه شدند که ضرروزیان قابل توجهی به نقدینگی آنها زد. نتیجه این اتفاق ممکن است سبب کاهش میزان تولید سیب‌زمینی در سال‌جاری و افزایش قیمت‎ها باشد.

به گزارش ایوا بهار به نقل از همدان پیام؛ رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی همدان در این جلسه گفت: سال گذشته شرایط مناسبی در بخش خرید و تولید سیب‌زمینی برای فعالان آن وجودنداشت.

علی محمودی با تأکید بر اینکه سال گذشته جهش تولید صورت گرفت که همکاری دستگاه‌ها و مسئولان مرتبط بی‌تأثیر نبود، افزود: تولیدکنندگان مهره اصلی این زنجیره هستند ولی به‌دلیل پایین‌بودن قیمت خرید سیب‌زمینی، سال گذشته دچار ضرروزیان قابل توجهی شدند.

وی در ادامه به تسهیلات بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: مبلغی منابع بانکی جهت پرداخت به کشاورزان در بانک کشاورزی وجودداشت اما بانک برای پرداخت آنها همکاری لازم را نکرد و باعث شد مهلت دریافت تسهیلات به پایان برسد.

محمودی با تأکید بر اینکه بانک کشاورزی تنها بانک عامل برای کشاورزان است و بانک‌های دیگر تسهیلات بسیار ناچیز در این زمینه پرداخت می‌کنند، بیان کرد: سال گذشته کشاورزان متضرر شدند چون قیمت خرید سیب‌زمینی بسیار پایین بود. همین هم سبب شد تا نقدینگی آنها پایین بیاید که احتمالاً بر میزان تولید و قیمت سیب‌زمینی در سال‌جاری تأثیرگذار باشد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی همدان تأکید کرد: انتظار داریم وقتی منابعی به کشاورزان تخصیص می‌یابد بانک عامل راه را برای کشاورزان تسهیل کند و همکاری لازم را در پرداخت داشته باشد.

رئیس انجمن ملی سیب‌زمینی ایران هم با بیان اینکه سال گذشته حدود 70درصد از تسهیلات اختصاص‌یافته به استان در بخش کشاورزی به کشاورزان پرداخت شد، گفت: باقی تسهیلات به‌خاطر یکسری ناهماهنگی‌ها پرداخت نشد، درصورتی که استان باید تلاش کند این منابع از دست نروند.

خسرو طالبی‌رحیق افزود: چندین سال است که در بخش زراعت مشکلات عدیده‌ای وجود دارد؛ به‌طوری‌که یک‌سال برای سیب‌زمینی‌کاران سال خوبی است و یکی 2سال متضرر می‌شوند. یک‌سال کشاورزانی که پیاز می‌کارند سود می‌کنند و یکی 2سال بعد ضرر می‌دهند. گوجه‌فرنگی و بقیه محصولات هم همین شرایط را دارند یکی 2سال شرایط خوبی دارند و بعد وارد دوره زیان می‌شوند.

این عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی همدان ادامه داد: این مشکلات هیچگاه از سوی کشاورزان نبوده بلکه این مشکلات در بخش خرید است.

وی بیان کرد: در چندسال گذشته در انجمن سیب‌زمینی‌کاران کشور پیگیر حل مشکلات خرید سیب‌زمینی بوده‌ایم و از سال گذشته هم به نتایج مثبتی رسیده‌ایم، چون سیب‌زمینی محصول استراتژیک است و به‌نظر می‌رسد باید برنامه‌های بهتری برای آن داشت.

طالبی‌رحیق با تأکید بر اینکه سیب‌زمینی تنها ماده غذایی بود که در جنگ جهانی دوم اروپایی‌ها را از گرسنگی نجات داد، گفت: سرانه مصرف سیب‌زمینی در کشورهای اروپایی بین 100تا 140کیلوگرم ولی در ایران 40تا 45کیلوگرم است.

رئیس انجمن ملی سیب‌زمینی ایران ادامه داد: اگر سرانه مصرف ایرانی‌ها فقط 10کیلو بالاتر برود نیازی به صادرات خام این محصول وجود نخواهدداشت و از طرفی بر هزینه خانوارها و انرژی دریافتی افراد از مواد غذایی تأثیر مثبت خواهدداشت.

وی افزود: برای اینکه سرانه مصرف این موادغذایی در ایران بالا برود باید تبلیغات مؤثری صورت بگیرد و این محصول به‌طور صحیح و کامل به جامعه معرفی شود.

این عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی همدان بیان کرد: موضوع ذخیره‌سازی احتیاطی را از سوی انجمن ملی سیب‌زمینی ایران پیگیری کردیم که سال گذشته بالاخره وزارت جهادکشاورزی این موضوع را پذیرفت و اعتباری به آن اختصاص یافت و قرار بر ذخیره‌سازی احتیاطی 300تن در کشور شد که 130هزارتن آن سهم همدان شد.

وی با تأکید بر اینکه در سال نخست اجرا با مشکلاتی مواجه بودیم، ادامه داد: در این مورد مسئولان همدان همکاری خوبی داشتند که مثبتی عاید استان شد و امیدواریم ذخیره‌سازی احتیاطی در همدان ادامه داشته باشد تا تنش در این بخش به حداقل برسد.

طالبی‌رحیق بیان کرد: یک‌سال سود و یک‌سال ضرر کشاورزان نتیجه این است که سازوکار مستحکمی برای بازار آن وجودندارد.

رئیس انجمن ملی سیب‌زمینی ایران با تأکید بر اینکه هرفردی برای انتخاب شغل باید از فیلترهایی عبور کند، گفت: همه وزارتخانه‎ها برای اشتغال افراد قوانینی دارند و تا فردی دارای صلاحیت نباشد اجازه اشتغال به شغل موردنظر را نمی‌دهند اما کشاورزی اینطور نیست و هر فردی با هر شرایطی می‌تواند وارد این شغل شده و ادامه کار بدهد به همین دلیل است که در تولید و فروش محصولات کشاورزی نابسامانی‎هایی به‌وجود می‌آید.

طالبی‌رحیق تأکید کرد: در صورت وجود برنامه مدون در بخش کشاورزی، تعدال در بازار نیز ایجاد شده، تولید مقرون به‌صرفه و بازار سامان‌دهی می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به توانمندی‌ها و نیازمندی‌های استان در بخش سیب‌زمینی، گفت: انجمن ملی سیب‌زمینی ایران اعلام می‌دارد که با مشارکت‌های مردمی برای جهش تولید و افزایش صادرات، علاوه بر اینکه در بخش‎های مختلف برنامه داریم کمک‌حال و پیگیر موارد موردنیاز برای راه‌اندازی واحدهای نیمه‌کاره خواهیم‌بود.

وی گفت: یکسری واحدهای نیمه‌کاره برای صنایع تبدیلی وجوددارد که با تکمیل و راه‌اندازی آنها ارزش‌افزوده مضاعفی در بخش سیب‌زمینی و کشاورزی ایجاد خواهدشد.

رئیس انجمن ملی سیب‌زمینی ایران در پایان با اشاره به پیگیری 3مصوبه در سال گذشته مربوط به بخش سیب‌زمینی، گفت: سال گذشته به یکسری نتایج دست یافتیم اما در کل مصوبات به‌طور کامل به اجرا درنیامدند، بنابراین در سال‌جاری همپیگیر این موارد خواهیم بود.

نویسنده : غزل اسلامی

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.