کد خبر : 2530
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۷

باهار ، شهری که متولی ندارد

باهار ، شهری که متولی ندارد

باهار ، شهری که متولی ندارد


سخنی با شهردار محترم شهر باهار


از بولوار کشاورز که وارد شهر می شوید ، انتظار دارید مانند دیگر شهرها و بخصوص به عنوان شهری با سابقه تاریخی طولانی ، با ورودی زیبا و خوش منظره ای مواجه شوید اما در همان ابتدای بولوار ، آنچه توجهتان را جلب می کند تعدادی بادکنک فلزی است که هرچه فکر می کنید نمی توانید بفهمید نماد چیست ؟! گویا از ایام عید نوروز همانجا مانده و پرسنل محترم شهرداری زحمت برداشتنش را بر خود هموار نکرده اند . شاید هم فکر کرده اند برای چه زحمت دوباره به خود راه دهند ؟ می ماند برای نوروز بعدی . مثل همان آدمک فلزی که از همان عید کذایی آنجا در ضلع شمالی میدان شهرداری نصب شده . آدمکی که معلوم نیست نماد و تمثیل چیست و چه نسبتی با فرهنگ تورکی مردم شهر دارد ؟!

همین طور که جلوتر می آیید هنوز از تعجب حاصل از سرعتگیرهای پیاپی و نامناسب و ماشین برانداز و دوربرگردانهای غیراستاندارد فارغ نشده و نفهمیده اید ضرورت این همه سرعتگیر چیست که متوجه فضای سبز رو به زوال و نابودی وسط بولوار می شوید با آن چمنهای نامنظم و سوخته از فرط تشنگی اش و نیز پیاده رو و حاشیه طرفین ؛ پیاده رو و حاشیه دست چپتان اگرچه جدولی فرسوده و نامنظم و بی رنگ دارد اما وجود درختانی که در این سو هست باعث شده این کاستیها با شدت به چشم نیاید. اما حاشیه دست راست … شما را حقیقتا به این فکر می اندازد که چند سال است گذر شهرداری به اینجا نیفتاده ؟ یا اصلا شاید اینجا در حوزه شهری و در حیطه وظایف شهرداری نیست ؟! زمینی خاکی با جدول تخریب شده و نامنظم و انبوه بوته های زرد علف که براحتی می توانست با کاشت درخت و چمن و گلهای کم آب بر و ارزان ، فرش شود تا منظره بولوار را اینقدر زشت و کریه نکند . باز هم که جلوتر می آیید قسمت منتهی به میدان آزادگان را می بینید که سرانجام پس از گذشت یک سال ، سنگفرش و درحال تکمیل است . همان قسمتی که در خواست ها برای حفظ چمنش ، با عدم توجه و بی اعتنایی شهرداری روبرو شد گرچه حداقل همین اعتراضها مانع از قطع دیگر درختان بولوار و حذف کامل چمنش شد. پروژه بسیار کوچکی که باید تنها ظرف چند هفته به سرانجام می رسید اما یکسال طول کشید و کسی نفهمید اصولا هدف از انجامش چه بوده چون از زیبایی بولوار به مراتب کم کرد آنهم در حالیکه حاشیه دست راست نیاز اساسی تر و بیشتری به رسیدگی داشت . افسوس که در سالهای دهه 70 اینجا رونق و زیبایی بیشتری داشت و حالا نه تنها ترقی نکرده بلکه حتی در جا هم نزده و در کمال تاسف پسرفت کرده است بطوریکه مردم غبطه می خورند که ای کاش باهار هم شهرداری حداقل مانند شهردار لالجین و مریانج داشت …

این داستان ، تنها داستان ورودی شهر نیست که اتفاقا به عنوان ویترین یک شهر باید بسیار زیبا و جذاب بوده ، معرف فرهنگ مردم آن شهر باشد ، بلکه داستان تمام کوچه ها و خیابانهای این شهر است که تازه وضعیتی به مراتب بدتر دارند و الحق هیچگونه تناسبی با شان مردم این شهر به عنوان مردمی با سابقه تاریخی و فرهنگی چند صد ساله که بزرگان بسیاری در دامن خود پرورده و قطب بسیارمهم ، بی بدیل و تاثیرگذار اقتصادی استان است ، ندارد . هر کجای شهر را که نگاه می کنید آنچه به چشم می آید صرفا نقصان و کاستی است . نه تنها تغییر مطلوب و پیشرفتی در وضعیت فضای شهری و نیز فضای سبزش مشاهده نمی کنید ، می بینید که آنچه از قبل هم وجود داشته هم در اثرسوء مدیریت ، بی توجهی و اهمال کاری رو به تخریب و نابودی است . نمونه بارزش تنها پارک نسبتا وسیع باهار یعنی پارک لاله است . نمونه دیگرش آسفالت کهنه و پر دست انداز خیابانها و بخصوص خیابان سی متری است . نمونه های بسیار دیگرش جویهای کثیف و متعفن است و زباله دانهای کثیف تر که بر خلاف همه جا ، صبح ها تخلیه می شوند و منبعی برای انتشار آلودگی و بوی ناخوشایند و حتی بوی تعفن در تمام طول شب هستند .

شهردار محترم شهر باهار ! ما که به هر جای این شهر نگاه می کنیم چیزی نمی بینیم که بتوانیم بگوییم دست مجموعه شهرداری درد نکند ، درست به وظایفشان عمل می کنند . ما که هر چه فکر می کنیم می بینیم فعالیت شهرداری صرفا محدود شده به جمع آوری زباله ها آنهم در ساعت 8 صبح ، احداث سرعتگیرهای متعدد و غیر استاندارد و هر از گاهی نصب پلهای فلزی بر روی کانالهای فاضلاب حاشیه خیابانها و دهانه کوچه ها ! پس لطفا خودتان گزارشی از فعالیتهای شهرداری بدهید چون آنچه ما به عینه می بینیم صرفا بی فعالیتی شهرداری است و نه فعالیتش .

شهردار محترم لطفا برای یک بار هم که شده به احترام مردم فهیم ، سخاوتمند و پرتلاش این شهر پاسخ دهید و بگویید چرا تا این اندازه کم کاری و اهمال در شهرداری و مدیریتش وجود دارد ؟ بفرمایید مالیات و عوارض دریافتی در کجا هزینه می شود ؟ بگویید چرا پروژه جزیره شادی باهار که ده سال قبل آغاز شد و قرار بود ظرف ده سال به بهره برداری کامل برسد در چنین وضعیتی است ؟ کار احداث مجتمع تجاری ستاره ایرانیان که آقای رمضانی شهردار سابق دو سال قبل نوید بازگشایی اش را داده بود ، به کجا رسیده و اگر نرسیده چرا ؟ کار احداث بازارچه میوه و تره بار به کجا رسیده ؟ برای افزایش فضای سبز شهری باهار که الحق بسیار فقیر است چه برنامه ای دارید ؟ بطور کلی چرا هیچ اقدامی برای زیباسازی مبلمان و فضای شهری انجام نمی دهید ؟ چه برنامه ای در این خصوص دارید ؟ علیرغم اینکه قبلا هم به قرار دادن بنرهای تبلیغی مغازه ها و بعضا اجناسشان در حریم پیاده روها و حتی در جداول وسط بولوار و خیابان اعتراض شده بود ، چرا هیچ اقدامی در زمینه جمع آوری اینها و تذکر به مغازه داران نکردید ؟ چرا وضعیت تاکسی رانی را سامان دهی نمی کنید ؟ آیا مضحک نیست که تاکسیها فقط در یکی دو مسیر تردد می کنند و در ساعات ظهر و بعد از ظهر ابدا تاکسی وجود ندارد ؟ آیا شایسته است که مردم باهار این همه بابت این موضوع اذیت شوند ؟ چرا فکری به حال آرامستان شهر نمی کنید که براحتی می توان فاصله ما بین قبور را با سنگریزه پوشاند و مانع گرد و غبار هنگام تردد و بخصوص هنگام وزش باد شد تا آلودگی به داخل شهر راه نیابد؟

چند سال قبل فعالین فرهنگی و اجتماعی باهار پیشنهاد کردند تا اسامی بعضی بزرگان شهر برای برخی خیابانها استفاده شود . چرا محقق نشد ؟ آیا نیازمند بودجه هنگفتی بود ؟ همچنین پیشنهاد شد مجسمه برخی علما و مشاهیر تاریخی شهر همچون آیت الله شیخ محمد باهاری ، مجتهد بزرگ و رهبر مشروطه در همدان آیت الله محمد باقر باهاری ، آشیق رضا باهارلی ، اصغر باهاری ( نوازنده بزرگ کمانچه عهد قاجاری ) … ساخته شده و به عنوان نماد شهر در معبر ورودی قرار بگیرد . در این خصوص چه اقدامی کرده اید ؟

و اینکه بفرمایید برای مقابله با کرونا آنهم در وضعیتی چنین بحرانی و خطرناک در حال انجام چه اقداماتی هستید ؟ آیا محلهای پرتردد و منشا آلودگی و بیماری منظما ضدعفونی می شوند ؟ در همه شهرها پایگاههایی در چادرهای ساده برای اطلاع رسانی و فروش ماسک با قیمت مناسب به مردم برپا شده ؛ چرا هرگز چنین اقدامی در باهار صورت نگرفت ؟ موضوع عدم نظافت به موقع و اصولی شهر هم که خود مزید بر علت برای انتشار گسترده ویروس است و موجب نگرانی روز افزون . لطفا هر چه سریعتر فکری برای این معضل مساله آفرین بفرمایید .

و اما سخن آخرم با اعضای محترم شورای شهر باهار است . کسانی که اصولا به عنوان نماینده مردم انتخاب شده اند تا بر مجموعه فعالیتهای شهرداری و حسن اجرای آنها نظارت داشته باشند اما در کمال تاسف گویی که اصلا وجود ندارند که اگر به درستی به وظایفشان عمل کرده بودند نیازی نبود من امروز تمامی این سطور را بنویسم .

مریم شریفی
انتهای پیام/

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.