کد خبر : 3581
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۸

هدفگذاری ایجاد ۱۰۰ هکتار گلخانه در شهرستان بهار

هدفگذاری ایجاد ۱۰۰ هکتار گلخانه در شهرستان بهار
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهار با بیان اینکه هشت مجتمع و شهرک گلخانه‌ای در دست احداث داریم که مجوز یک مورد صادر شده و سه مورد دیگر در حال پیگیری است گفت: در صورت تحقق هدفگذاری چند سال آینده ۱۰۰ هکتار گلخانه در شهرستان خواهیم داشت.

به گزارش ایوا بهار به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی بهار، عبدالحسین اکبری اظهار کرد: یک‌هزار و ۵۵۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی این شهرستان در سال زراعی جاری زیر کشت سیر رفته که میزان برداشت این محصول ۲۰ هزار تن پیش بینی می شود که رتبه اول را در استان داریم.

وی اجرای الگوی کشت یکی از سیاست‌های اصلی دولت در حوزه تولید دانست و گفت: با توجه به محدودیت منابع در کشور و کمبود بارندگی، متناسب با پتانسیل، موقعیت و اقلیم استان‌ها و توانمندی‌ها و دانش بومی در هر شهرستان سطوح مورد نیاز محصولات مشخص شده است.

وی گفت: باید سطح کاشت محصولات پرآب‌بر کاهش و سطح کشت محصولات کم آب بر توسعه یابد و تعادلی بین آب استحصالی و بارندگی‌ها ایجاد شود تا در درازمدت در راستای کشاورزی پایدار مشکلی ایجاد نشود.

 مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهار افزود: با توجه به تولید ۲۰ هزار تنی سیر در شهرستان بهار به انبار ویژه نگهداری سیر و سردخانه برای نگهداری و بالا بردن ضریب کیفیت و صادرات محصول سیر نیاز داریم که دو مجوز در این زمینه صادر شده و در کنار آن استقرار کارخانه فرآوری، صنایع تبدیلی ضروری است.

وی با بیان اینکه شهرستان بهار از قطب‌های مهم کشاورزی استان همدان است گفت: یکی از محصولات مهم دیگر در این منطقه سیب زمینی است که سطح زیرکشت آن در شهرستان بهار ۵ هزار و ۹۰۰ هکتار است.

اکبری با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود ۲۷۰ هزار تن محصول سیب زمینی در این شهرستان برداشت شود ادامه داد: یونجه نیز در ۵ هزار هکتار از اراضی شهرستان بهار کشت می‌شود و میزان پیش‌بینی برداشت آن ۷۰ هزار تن است.

وی کشت محصولاتی مانند یونجه، ذرت و سیب زمینی را جزو محصولات پرآب‌بر و کشت دانه روغنی، کلزا، زعفران و گل محمدی را جزو گیاهان کم آب‌بر دانست و گفت: بر اساس الگوی کشت به دنبال توسعه محصولات کم‌آب‌بر هستیم.

مدیر جهاد کشاورزی بهار یکی از برنامه‌های شهرستان را توسعه گلخانه‌ها دانست و افزود: با توسعه سیستم گلخانه‌ای میزان تولید محصولات هشت برابر تولید محصول از اراضی کشاورزی و با استفاده از باران قطره‌ای است.

وی گفت: چهار هکتار گلخانه فعال داریم، ۱.۶ در حال احداث و ۱.۸ هکتار در حال دریافت تسهیلات هستند تا به بهره‌برداری برسند.

اکبری تصریح کرد: ۲۸ هکتار پروانه تاسیس گلخانه صادر کردیم که باید مراحل تغییر کاربری را بگذرانند.

وی با بیان اینکه هشت مجتمع و شهرک گلخانه‌ای در دست احداث داریم که مجوز یک مورد صادر شده و سه مورد دیگر در حال پیگیری است تصریح کرد: اگر گلخانه‌های در دست برنامه‌ریزی محقق شود، در چند سال آینده ۱۰۰ هکتار گلخانه در شهرستان بهار خواهیم داشت.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهار تاکید کرد: برای ساخت گلخانه هیچ محدودیتی برای تغییر کاربری نداریم و استعلام آن سریع‌تر انجام می شود.

وی ادامه داد: ۸۰ درصد اعتبار مورد نیاز گلخانه به صورت تسهیلات بانکی پنج تا هفت ساله است که در اختیار بهره‌بردار قرار می گیرد.

اکبری با بیان اینکه جلوگیری از خام‌فروشی محصولات هدف مهم جهاد کشاورزی است، یادآور شد: در حال حاضر دو کارخانه تولید فراوری محصولات سیب زمینی در حال احداث است و یکی از آنها ۶۰ درصد پیشرفت دارد که امیدواریم با تخصیص منابع مالی راه‌اندازی شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.